امّتی برخاسته از بیابان
زمانی بافت فرسودهی قبیلهای آلوده به شرک مکّه دیگر توان تحمّل یکتاپرستان خواهان تجلّی توحید کلمه در جامعه را نداشت. امّا در همان زمان گروهی درجایی دیگر به نام یثرب از این چندپارگی خسته شده و خواهان یکپارچگی بودند. لذا پیامبر خدا، حضرت محمّد مصطفی(صلّی الله علیه و آله) بهسوی آنها هجرت کرد تا به این «دین» در «مدینه»ای که قرار است محلّ تجلّی جامعهای ایمانی و معتقد به الله باشد، جنبهی عینی بخشد. امّا مشرکان مکّه نهتنها «کلمهی توحید» و «توحید کلمه» را برای خودشان نمیخواستند، بلکه گرایش دیگران را هم به آن تحمّل نمیکردند. پس تصمیم به کشتن رهبر خداپرستان گرفتند. حضرت محمّد(صلّی الله علیه و آله) دیگر درنگ را جایز ندانست و با زیرکی خاصّی برای ردگمکنی خلاف جهت یثرب از مکّه خارج شد و پس از چند روز پنهان شدن در یک غار از بیراهه بهسوی یثرب رفت. پیامبر خدا از همان زمان ورود به مدینه (یثرب سابق) جلوی هرگونه برتریجویی و فخرفروشیهای قبیلهای را گرفت و با مأمور خدا شمردن شتر خویش هم محلّ تجمّع خداپرستان را در مدینه بنیان نهاد و هم خودش پس از مدّت کوتاهی در جوار مسجد ساکن شد. در همین مدّت کوتاه هم به خانهی فردی خزرجی رفت که در تاریخ بههیچوجه باصفت خزرجی از او یاد نکردهاند؛ این فرد ابوایّوب انصاری بود. پیامبر خدا در این جامعهی ایمانی نوظهور نهتنها به انجام مناسک دینی بهصورت دستهجمعی توجّه داشت و از ابتکار ساخت بنایی به نام «مسجد» برای انجام آنها بهره برد، بلکه به روابط اجتماعی هم توجّه داشت و قالبریزی جدیدی برای خلق «امه واحده» نمود. او در گام نخست دو گروه خسته از درگیریهای مداوم یعنی «اوس» و «خزرج» را باهم پیوند زد و آنها را «انصار» نامید و در گام بعدی«قریش» و دیگر کوچندگان به مدینه را «مهاجرین» نامید. او به این سطح هم اکتفا نکرد و با خواهر و برادر خواندن مسلمانان با یکدیگر میان انصار و مهاجرین عقد اخوّت بست. امّا این جامعهی ایمانی نوظهور پذیرای دیگر شریعتها هم بود و خواهان همزیستی مسالمتآمیز در کنار آنها و بهویژه در درجهی نخست قبایل یهودی بود. لذا پیمانهایی هم با آنها بسته شد و با تکوین منشور مدینه حریم این شهر صاحب حرمت توسعه یافت. پیامبر خدا با این اقدامات توانسته بود الگوی «امّت واحده»ای را برای تجربهی زندگی بشری پیشروی بشریّت به نمایش بگذارد که تا آن زمان بیسابقه بود و هیچکدام از پیامبران پیشین و حتّی داود و سلیمان علیهما السلام هم با اتّکای بر نیروی مردم موفّق به چنین کاری نشده بودند.
هفت رخ فرخ
اولین نقطه در ایران که خورشید تمدن آغاز تابیدن نمود دشت حاصلخیز خوزستان بودکه همپای بین النهرین گهواره اصلی تمدن بشری محسوب می شد
چغامیش این شهر در هزاره چهارم به شهر بزرگی تبدیل شد یافته های باستان شناسان در چغامیش می توان به تعدادی نقشه ها بر روی خانه های گلی اشاره کرد که باعث شد شهر گرافیکی از آن بسازند.
سرزمین ایلام شامل انشان یا شوش یا همان خوزستان امروزی بود. تحولات عظیم حاصل انقلاب شهرنشینی در شوش و شهرهای جنوبی بین النهرین بود و همچنین نوآوری در معماری و شکل گیری هندسه و اختراع چرخ و حتی ساخت اسباب بازی و تولید انبوه ظرف سفالی با توسعه فعالیت های اقتصادی نیازبه ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به معاملات شدت بیشتری یافت
تحول خط یا نگارش مرز میان تاریخ و پیش از تاریخ به حساب می آید و بدین گونه انسان وارد دوران تاریخی شد.
این پیشرفت های عظیم درتمدن بشری باعث شد تا قرن دوازدهم پیش از میلاد ایلام در زمان مقتدرترین پادشاه خود به اوج شکوفایی اقتصادی و فرهنگی برسد. تمدن ایلام مانند هر تمدن دیگری اوج گرفت و سپس افول کرد.
آشوری ها هم اندکی بعد مورد هجوم نیروهای جوان و توانمند مادی قرار گرفتند و زمینه برای ایجاد یک امپراتوری عظیم جهانی فراهم شد که امپراتوری هخامنشی نام گرفت.
رخ دوم :مدیریت امپراتوری جهانی مادها و پارس های آریایی بودند که از سرزمین های شمالی خودرا به فلات ایران رسانده و در آنجا سکونت کردند آنها به لهجه هایی از زبان هند و اروپایی سخن
می گفتندکه نیایی از زبان فارسی امروز محسوب می شود و سرانجام کوروش در سال ۵۵۹پیش از میلاد ماده ها و پارس ها را متحد کرد و نخستین امپراطوری جهان را پایه نهاد بزرگترین نماد روحیه بردباری ایرانیان زمان باستان منشور کوروش موسوم به اعلامیه حقوق بشر است.
هخامنشیان نه تنهاتمایلی به عقاید خود نداشتند بلکه تماسح داشتند به عقاید مذهبی دیگران احترام بگذارند
تاریخ به ما گفته کوروش یهودیان را از اسارت بابلی ها آزاد کرد و به آنها اجازه داد به فلسطین برگردند حکومت عادلانه کوروش باعث شده که نام کوروش دو بار در تورات بیاید.
مدبرترین پادشاه هخامنشی داریوش بزرگ بود که امپراطوری هخامنشی را به اوج رساند و امور مهندسی را به اوج رساند تا کانال سوئز که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل کند و شاه راهی به طول ۲۶۰۰کیلومتر ایجاد شد تا قلب امپراطوری را به دریای مدیترانه متصل کند و درآن چاپار احداث کرد تا حمل و رساندن اخبار و نامه ها را برعهده بگیرد و آن نظام مالیاتی را سامان دادند و واوحد پول را وضع کردند و به صورت استاندارد در آوردند.
رخ سوم :پارت ها یا اشکانیان که ترکیبی از قبایل پارسی زبان ساکن شمال شرق ایران یا خراسان بزرگ بودند دست سلوکیان را از ایران کوتاه کردند و حدود ۴قرن در ایران حکومت کردند و در سال ۲۲۴پس از میلاد حاکم ایالت فارس اردشیر بابکان علیه حکومت اشکانیان قیام کرد و باشکست اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی سلسه جدید پادشاهان ساسانی رابنیان می گذارد و دین زرتشت را تنها دین پذیرفته شده کشور رسمیت بخشیدند.
رخ چهارم :ایرانیان پیش از ظهور اسلام هم تمدن باشکوهی بنا کرده بودند شکوفایی علم و اندیشه در تمدن ایران پس از اسلام در این سرزمین آغاز شد
حکمرانان عرب از دانش معماری هنر و کشور داری ایرانیان که در دوره ساسانیان به اوج خود رسیده بود
رخ پنجم:سلسه های محلی ایرانی چون سامانی مستقل از خلافت بغداد در خراسان بزرگ به تجدید زبان و ادبیات فارسی زمان گماشتند ای روند تا به قدرت رسیدن اقوام ترک زبان به نام سلجوقیان ادامه داشت و معدود هستندملت هایی همچون ایرانی ها که چنین گوناگونی و زیبایی را در شعر و زبان فارسی چون سعدی، حافظ می درخشد.
رخ ششم :در قرن ۷هجری تزئین کاخ ها و بناها سلطنتی در ایران با کاشی های رنگارنگ خیلی اهمیت داشت و در نمای داخلیساختمان ها مورد استفاده قرار میگرفت
رخ هفتم :برجسته ترین پادشاه صفوی شاه عباس بود که توانست ازبک هارا از شمال شرق و عثمانی ها را از شمال غرب ایران بیرون کند.
شاه عباس با ایجاد حکومت مرکزی مقتدر و
اقتصادی پویا ۱۰قرن پس از انقراض ساسانیان سراسر ایران را تحت اسلام و تشیع لقای وحدت پوشاند و به دلایل اقتصادی و سیاسی شاه عباس پایتخت خود را از قزوین به اصفهان و در کنار زاینده رود منتقل کرد و در این دوره صنعت ابریشم همچون صنعت نفت مهم گردید
هفت رخ فرخ
رخ اول :اولین نقطه در ایران که خورشید تمدن آغاز تابیدن نمود دشت حاصلخیز خوزستان بودکه همپای بین النهرین گهواره اصلی تمدن بشری محسوب می شد
چغامیش این شهر در هزاره چهارم به شهر بزرگی تبدیل شد یافته های باستان شناسان در چغامیش می توان به تعدادی نقشه ها بر روی خانه های گلی اشاره کرد که باعث شد شهر گرافیکی از آن بسازند.
سرزمین ایلام شامل انشان یا شوش یا همان خوزستان امروزی بود. تحولات عظیم حاصل انقلاب شهرنشینی در شوش و شهرهای جنوبی بین النهرین بود و همچنین نوآوری در معماری و شکل گیری هندسه و اختراع چرخ و حتی ساخت اسباب بازی و تولید انبوه ظرف سفالی با توسعه فعالیت های اقتصادی نیازبه ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به معاملات شدت بیشتری یافت
تحول خط یا نگارش مرز میان تاریخ و پیش از تاریخ به حساب می آید و بدین گونه انسان وارد دوران تاریخی شد.
این پیشرفت های عظیم درتمدن بشری باعث شد تا قرن دوازدهم پیش از میلاد ایلام در زمان مقتدرترین پادشاه خود به اوج شکوفایی اقتصادی و فرهنگی برسد. تمدن ایلام مانند هر تمدن دیگری اوج گرفت و سپس افول کرد.
آشوری ها هم اندکی بعد مورد هجوم نیروهای جوان و توانمند مادی قرار گرفتند و زمینه برای ایجاد یک امپراتوری عظیم جهانی فراهم شد که امپراتوری هخامنشی نام گرفت.
رخ دوم :مدیریت امپراتوری جهانی مادها و پارس های آریایی بودند که از سرزمین های شمالی خودرا به فلات ایران رسانده و در آنجا سکونت کردند آنها به لهجه هایی از زبان هند و اروپایی سخن
می گفتندکه نیایی از زبان فارسی امروز محسوب می شود و سرانجام کوروش در سال ۵۵۹پیش از میلاد ماده ها و پارس ها را متحد کرد و نخستین امپراطوری جهان را پایه نهاد بزرگترین نماد روحیه بردباری ایرانیان زمان باستان منشور کوروش موسوم به اعلامیه حقوق بشر است.
هخامنشیان نه تنهاتمایلی به عقاید خود نداشتند بلکه تماسح داشتند به عقاید مذهبی دیگران احترام بگذارند
تاریخ به ما گفته کوروش یهودیان را از اسارت بابلی ها آزاد کرد و به آنها اجازه داد به فلسطین برگردند حکومت عادلانه کوروش باعث شده که نام کوروش دو بار در تورات بیاید.
مدبرترین پادشاه هخامنشی داریوش بزرگ بود که امپراطوری هخامنشی را به اوج رساند و امور مهندسی را به اوج رساند تا کانال سوئز که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل کند و شاه راهی به طول ۲۶۰۰کیلومتر ایجاد شد تا قلب امپراطوری را به دریای مدیترانه متصل کند و درآن چاپار احداث کرد تا حمل و رساندن اخبار و نامه ها را برعهده بگیرد و آن نظام مالیاتی را سامان دادند و واوحد پول را وضع کردند و به صورت استاندارد در آوردند.
رخ سوم :پارت ها یا اشکانیان که ترکیبی از قبایل پارسی زبان ساکن شمال شرق ایران یا خراسان بزرگ بودند دست سلوکیان را از ایران کوتاه کردند و حدود ۴قرن در ایران حکومت کردند و در سال ۲۲۴پس از میلاد حاکم ایالت فارس اردشیر بابکان علیه حکومت اشکانیان قیام کرد و باشکست اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی سلسه جدید پادشاهان ساسانی رابنیان می گذارد و دین زرتشت را تنها دین پذیرفته شده کشور رسمیت بخشیدند.
رخ چهارم :ایرانیان پیش از ظهور اسلام هم تمدن باشکوهی بنا کرده بودند شکوفایی علم و اندیشه در تمدن ایران پس از اسلام در این سرزمین آغاز شد
حکمرانان عرب از دانش معماری هنر و کشور داری ایرانیان که در دوره ساسانیان به اوج خود رسیده بود
رخ پنجم:سلسه های محلی ایرانی چون سامانی مستقل از خلافت بغداد در خراسان بزرگ به تجدید زبان و ادبیات فارسی زمان گماشتند ای روند تا به قدرت رسیدن اقوام ترک زبان به نام سلجوقیان ادامه داشت و معدود هستندملت هایی همچون ایرانی ها که چنین گوناگونی و زیبایی را در شعر و زبان فارسی چون سعدی، حافظ می درخشد.
رخ ششم :در قرن ۷هجری تزئین کاخ ها و بناها سلطنتی در ایران با کاشی های رنگارنگ خیلی اهمیت داشت و در نمای داخلیساختمان ها مورد استفاده قرار میگرفت
رخ هفتم :برجسته ترین پادشاه صفوی شاه عباس بود که توانست ازبک هارا از شمال شرق و عثمانی ها را از شمال غرب ایران بیرون کند.
شاه عباس با ایجاد حکومت مرکزی مقتدر و
اقتصادی پویا ۱۰قرن پس از انقراض ساسانیان سراسر ایران را تحت اسلام و تشیع لقای وحدت پوشاند و به دلایل اقتصادی و سیاسی شاه عباس پایتخت خود را از قزوین به اصفهان و در کنار زاینده رود منتقل کرد و در این دوره صنعت ابریشم همچون صنعت نفت مهم گردید.