شک گرایی در اندیشهی جاحظ
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
۱ استادیار گروه تاریخ اسلام دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
۲ دانشآموخته مقطع دکتری رشته تاریخ اسلام دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
۳ استادیار گروه فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
کد doi
چکیده
شکگرایی در تمدن اسلامی، در بستری از باورهای پیشااسلامی، اندیشههای فلسفی یونان و اندیشههای فلسفی هند شکل گرفت؛ به گونهای که بسیاری از اندیشمندان که آشنا به این باورها بودند در مواجههی خود با قرآن و باورهای اسلامی، در مناظرات و گفتگوهای خود در صدد پاسخگویی به بسیاری از نکاتی پرداختند که در مسلمانان تولید شک و حیرت میکرد. همزمان با آغاز نهضت ترجمه، و ورود علوم گوناگون به فضای فکری جامعهی بغداد، شکگرایی با تنوعات معنایی بسیاری روبهرو شد. شکگرایی نه در اصل وجود خداوند و به معنای الحاد، که بیشتر در استنباط آنها از مفاهیمی بود که در قرآن دربارهی خداوند آمده بود. نوع دیگری از شکگرایی هم که مترادف با تفکر انتقادی و شک در علمورزی است، از مظاهر دیگر شکگرایی در این دوره است.
عمرو بن بحر جاحظ ادیب و متکلم بزرگ معتزلی در حوزهی شکگرایی و تفکر انتقادی اندیشههای ژرفی دارد. به نظر میرسد شک یکی از اصول بنیادی در اندیشهی جاحظ برای دستیابی به معرفت و یقین علمی است و او از آن بهعنوان مرحلهای ضروری برای علمورزی یاد کرده است؛ جاحظ یکی از پیشگامان این نوع نگرش در تمدن اسلامی است. او در زمرهی اندیشمندانی به شمار میرود که با تفکر انتقادی و تجربی به دستاوردها و بعضاً روش دستاوردهای علمی- اعم از ترجمه و تألیف- شک کرد. وی با شک و تردید در دستاوردهای علمی به نقد دستاوردهای موجود، از طریق ایجاد سؤال در صحت دستاوردها، تعلیق و توقف در پذیرش یا رد، بررسی آنها به محک تجربه و سنجش با معیارهای عقلی پرداخت. نگارندگان در خلال بحثهای طبیعی، اشارهها، کنایهها و موضوعات مختلف مطروحه از سوی جاحظ در آثاری چون الحیوان و التربیع و التدویر مسئلهی شک در علمورزی و تفکر انتقادی را در اندیشهی جاحظ مورد واکاوی قرار دادهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Skepticism in Jahiz’s thought
نویسندگان [English]
- Abdullah farahi ۱
- somayeh nasiri ۲
- Seyed Mohammad Taghi Shakeri ۳
چکیده [English]
Skepticism in Islamic civilization was formed in a contex of pre-Islamic beliefs, Greek philosophical thoughts and Indian philosophical thoughts; In such a way that many thinkers who were familiar with these beliefs in their confrontation with the Quran and Islamic beliefs, in their debates and discussions, tried to answer many points that caused doubt and astonishment in Muslims. Simultaneously with the beginning of the translation movement, and the entry of various sciences into the intellectual space of Baghdad society, skepticism faced many semantic variations. Skepticism is not in the essence of God’s existence and in the sense of atheism, which was more in their deduction from the concepts that were mentioned in the Qur’an about God. Another type of skepticism, which is synonymous with critical thinking and doubt in science, is another manifestation of skepticism in this period.
Amr bin Bahr Jahiz, a great Mu’tazili writer and theologian, has deep thoughts in the field of skepticism and critical thinking. It seems that doubt is one of the fundamental principles in Jahiz’s thought to achieve scientific knowledge and certainty, and he mentioned it as a necessary step for scientific practice.. He is considered among the thinkers who, with critical and experimental thinking, doubted the achievements and sometimes the method of scientific achievements, including translation and authoring. With doubts about scientific achievements, he criticized the existing achievements by raising questions about the authenticity of achievements, suspending and stopping in accepting or rejecting them, examining them against the test of experience and measuring them with rational criteria. During natural debates, the authors have analyzed the allusions, allusions, and various topics raised by Jahiz in works such as Al-Haiwan, Al-Tarbi’, and Al-Tadvir, the issue of doubt in science and critical thinking in Jahz’s thought
کلیدواژهها [English]
- Jahiz, skepticism, critical thinking, translation movement, Mu’tazila
منبع
مجله مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)